Årsmöte för RREC i Söderköping

Årets årsmöte med RREC (Rolls-Royce Entusiasts Club) var beläget i Söderköping på anrika Söderköpings Brunn. Det var 31 ekipage med 66 personer som deltog på årets mycket lyckade träff.

1-3 juni var det alltså dags för RREC årsmöte i Söderköping. Den fasta punkten som vi utgick ifrån är Söderköpings Brunn som ligger precis vid Göta Kanal. Den fina gamla staden är en perfekt inramning för våra fina gammelbilar men det var förvånansvärt många nyare bilar med i årets träff. Det fanns bilar från 1929 ända fram till de senaste modellerna av både Rolls-Royce och Bentley.

På fredagen är det väldigt informellt och alla rallydeltagare anländer under olika tider under dagen och sitter ner för gemensam middag på hotellet klockan 19.00. Det är härligt att få komma ut och träffa likasinnade som är lika intresserade om bilarna som en själv. Extra roligt är det när det var så pass många yngre medlemmar med på årets möte.

Efter en trevlig middag och att ha kollat på bilarna som är uppställda på gräsmattan utanför hoteller är det dags för lite sömn då karavanen avgår från hotellet klockan 09.00 på lördagen. Efter frukosten är intagen på lördag morgon så är det dags att gå ut och börja förbereda bilarna för avfärd. För de som har lite modernare bilar är det bara att hoppa in och vrida om nyckeln och dra iväg. För de med lite äldre bilar så är det lite mer pyssel innan man kan köra iväg på dagens strapatser.

Först bär det av via Lagnöbron ända ut till fiskeläget Tyrislöt i S:t Annas skärgård. Det är en otroligt vacker skärgård och det hela inramas i strålande fint väder och cirka 25 grader i skuggan. Väl ute vid fiskeläget i Tyrislöt så besöker vi ett skärgårdsmuseum som beskriver fisket och det dagliga livet i skärgården från 1700 talet och framåt. Det bjuds även på fika vid detta stoppet innan det bär av mot lunch.

Vid klockan 11.00 så bär det av de cirka 3 milen mot Stegeborgs Hamnkrog för lunch. De vackra vägarna runt Söderköping och runt kusten gör att det är en fröjd att få köra dessa vackra bilar. Väl framme vid Stegeborg så möts vi av Stegeborgs ruin som ståtligt reser sig mot horisonten. Precis nedanför vid vattnet ligger hamnkrogen vi skall förtära lunch vid. Precis vid hamnkrogen ligger stora som små båtar och guppar på det blå vattnet där solen spelar på vågorna.

Efter en väldigt god lunch stannar Sjöräddningssällskapet till och visar upp sin båt och berättar lite om deras verksamhet och räddningsuppdrag. Efter att vi fått se båten och pratat lite med besättningen så kommer våra guider som skall visa oss Stegeborgs ruin och prata om dess fantastiska historia. Vår guide är en herre iförd tweedväst och mollskin byxor i svensk högsommarvärme. Han har en otrolig förmåga att berätta och beskriva atmosfären under de olika historiska skildringar han berättar om. Man rycks med i hans historier och kan verkligen se framför sig hur historien utspelar sig.

Efter en fantastisk guidad visning på Stegeborg bär det av mot hotellet för lite egentid innan middagen och prisutdelningen. När man vandrar runt i den gamla trästaden Söderköping och kollar på de gamla husen, affärerna och fina gatorna kan man inte sluta tänka på glass. Så vi kan ju inte motstå att gå till smultronstället, ett fint glasscafé där dom serverar de mest otroliga glassar man kan tänka sig. Det är mycket kö en varm dag som denna och vi nöjer oss med en liten mjukglass i sidokiosken på glasscafét och vandrar längs med Göta kanal tillbaka till hotellet.

Middagen på kvällen är väldigt trevlig och vi skålar som vanligt för Sir Henry och i år även för W.O. Bentley för att de är ju ändå dem som har gjort det möjligt för denna fina klubb att finnas. Hade de inte skapat dessa fantastiska bilmärken så hade det inte funnits någon Rolls-Royce eller Bentley klubb. Brukligt så delas även pris ut för bäst arrangerade rally under året. Det delas även ut pris för finaste bil som personalen på hotellet bestämmer. I år delades även ett specialpris i form av en bilvårdhink ut av rallyts sponsor Bernt Hansen Automobil Service.

Vi känner oss stolta som får chansen att sponsra ett så välarrangerat möte och ser fram emot nästa årsmöte som kommer att vara i Skåne.

2018-06-20T16:44:21+00:00